jeanytt

Amerikanska valet

Publicerad 2012-11-06 22:10:00 i Egna tankar

Jag kan inte låta bli att förundras över svensk medias intresse för det amerikanska valet. Det är en viktig fråga men ändå känns rapporteringen överdriven. Det amerikanska valet får nästan lika mycket mediatid som svenska valet brukar få. Missförstå mig inte nu. Naturligtvis är det ett viktigt val- för medborgarna i USA. Frågan är bara hur mycket amerikanarna själva bryr sig?
 
Jag bodde själv i Los Angeles vid presidentvalet år 2000. Det var en intressant upplevelse. I studentområdet Westwood där jag bodde var det många jippon där kändisar försökte locka studenterna till att rösta. Med föga framgång tyvärr. De unga amerikaner jag träffade var rätt så okunniga kring hur deras valsystem fungerar och skillnaden mellan republikaner och demokrater. En tjej i min egen ålder visste mindre om deras presidentkandidater än vad jag som svensk visste. Hon röstade efter deras utseende, vem som såg trevligast ut. Skrämmande tycke jag då - och nu. Att rösta är inte bara en demokratisk rättighet, det är en demokratisk skyldighet också.
 
Men det hade känns tryggare om amerikaner också hade lite mer koll på omvärlden. De amerikaner jag mötte hade en omvärldsbild som i bästa fall sträckte sig i till Kanada och Mexico, i sämsta fall hade man inte ens varit utanför den egna delstaten. I Sverige är vi bra på omvärldsbevakning. Vi är beresta. Det är bra. Men ibland överdriver vi svenskar. Den svenska mediabevakning av det amerikanska valet tycker jag är ett bevis på det. 

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2012-11-07 18:52:54

Du måste berätta mer om din tid i USA! Intressant skulle jag tycka det var ;)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jeanytt är en blogg där släkt och vänner ska kunna följa med i mitt vardagsliv som heltidsarbetande tvåbarnmor.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela