jeanytt

En midsommarafton att minnas

Publicerad 2010-06-26 16:50:01 i

Vi hade fantastisk väder den här midsommaraftonen. Solen sken hela dagen och det var inte föränn sent på kvällen man ville ta på sig långärmad tröja. Midsommaraftonen höll vi oss i hemtrakerna och började dagen med klassiskt midsommarlunch hemma hos oss med sill och förskpotatis, mums! Nubben hoppade vi över för vi skulle ut och åka båt senare, se bilder på fotobloggen från vårt besök på ön Pite-Rönnskär. Båtturen var riktigt trevligt och det var lika idyllikst på ön som en grumme-tvättsåpa-reklam! Före båtturen hade vi knytis hemma hos våra grannar och allt var mycket gott. Kort sagt en midsommar att minnas! Till och med Piteås ena pappersfabrik såg vacker ut i midsommarnatten.

Foto: Maud Nordwall.

Fotbollsfest

Publicerad 2010-06-23 09:59:35 i

I går spelade Ida-Therese sin första fotbollsmatch någonsin så halva släkten var där och kollade! Jag tror att små barns fotbollsmatcher har mer publik än fotbolls-vm. I Idas fall var nästan alla kusiner på plats vilket var väldigt uppskattat!

Förlusten firade vi med bullkalas hemma hos oss eftersom jag dagen till ära hade bakat bullar. Att jag bakar bakar bullar hör inte till vanligheterna, det händer med jämna mellanrum, si så där vart femte år...

Bilder från matchen finns på fotobloggen. Ida-Therese har röd keps.

Nya ord

Publicerad 2010-06-21 09:57:31 i

I helgen sa Theo tre nya ord, och flera gånger dessutom: farfar, klocka och tutte. Kul!

När storfiskarna talar om hur stora fiskar han får...

Publicerad 2010-06-21 09:50:06 i

... då räcker armarna inte till... Två fina matfiskar drog Johan och Igor upp när vi var i stugan i helgen. Här är bildbevis:

Själv ägnade jag helgen till att se på det vackra kungabröllopet och till att måla foder runt fönsterna i vårt rum. Vädret passade utmärkt för inomhus jobb.

Nu är det klippt

Publicerad 2010-06-21 09:38:44 i

Nu är lilleman nysnaggad! Vår vän Camilla fixade så att min son ser ut som en kille igen. Tack, det blev fint. Men det kändes lite i mammahjärtat att klippa bort hans lockar... men de växer ju ut igen. Dessutom sa Johan att sonen knappast kunde ha längre hår än sin mamma, så då var det bara att ge med sig. Själv har jag nämligen också klippt sommarkort. Tack Linda för barnvakten när jag var till frissan.

Vilka hjälpsamma och fina vänner jag har!

Egen tid

Publicerad 2010-06-17 09:19:33 i

I går kväll var jag på damskytte på Fagersberget och det var riktigt roligt!  Jag minns inte riktigt när jag sköt lerduvor senast - så allt jag träffade var över förväntan. Jag fick så mycket energi att jag i bara farten tog en joggingtur efteråt. Jag minns inte när jag gjorde det senast heller...

Logik?

Publicerad 2010-06-16 09:04:45 i

Theo är mer rädd för dammsugaren än för traktorn..

Festligheter

Publicerad 2010-06-15 10:07:19 i

Tur att det finns regniga dagar så man tar sig tid att blogga. När vädret är fint har man ju fullt upp med att leva!

Helgen som varit har varit fullspäckad av roligheter. Först examen/student på fredagen. Vi firade att Mikael Fogelvik tog studenten med god mat och fika. I år var inte alla kusiner hemma så det årliga kusinkortet uteblev. Men några bilder från fikat finns på fotobloggen.

Lördag var det fest här i byn, eftersom det var tio år sedan vår byalolkal byggdes.

Det var ansiktsmålning för barnen, fika och uppträdanden. Mycket trevlig familjedag! Fler bilder från ansiktsmålningen finns på fotobloggen.

Söndag hade jag chansen att träffa min kompis Annsofies lilla nyfödda kille. Tyvärr glömde jag kameran hemma så honom får ni ta er en titt på en annan gång.

Prima liv!

Helg i huvudstaden

Publicerad 2010-06-08 13:18:45 i

Torsdag-Söndag har jag och Ida-Therese varit i Stockholm tillsammans med vår granne Maud och hennes son Jonas. Theo fick stanna hemma med sin faster och Johan var ju på resa till Sydafrika.
Det blev en rolig helg i storstan!
Torsdag: Direkt när vi kom fram så lämnade vi av väskorna i den lånade lägenheten och sedan begav vi oss  ut till Vendelsö där en gammal vän till mig bor. Marianne och Erik bjöd oss alla på middag i deras nyköpta radhuset. Alltid lika roligt att träffas!

Fredag: Vi hann inte köpa med oss frukost till lägenheten så vi åt frukost på stan istället. Min kompis Naila hann ta en snabbfika med oss innan hon var tvungen att rusa vidare. Vi rusade ingenstans utan strosade på i stan hela dagen. Shoppade litegrann, men eftersom det det var på lite dyrare affärer så blev det inte så mycket. Känns dumt att ödlsa tid på affärskjedjor som finns hemma. Några skavsår och fikapauser senare blev det dags för spökvandring i Gamla stan. Där mötte vi upp med en annan gammal granne till oss alla, Jenny. Spökvandringen var en historisk resa som berättades med inlevelse och som vi alla uppskattade. Den kan jag varmt rekommendera. Ida fick bära guidens käpp och hon var mäkta stolt över det! Efter vandringen åt vi middag ihop alla fyra och uppdaterade oss om livet. Det blev sent så vi bar en trött tjej hem. Hon har varit enastående duktig hela helgen, inte mycket gnäll alls.

Lördag: Vi åkte till Globen för att se utsikten från toppen. Det blev en lång väntan för nått som Ida sammanfattade med:- Det var som att åka hiss.
Sant, men med fin utsikt. Fast inte värt pengarna. Sen blev det mer strosande på stan, vi såg hurtbullarna som sprang Stockholms Maraton och åt en god middag på en finare restaurang. Efter det hade vi tänkt åka ut till Gröna Lund men vi valde att skjuta upp besöket på Grönan till söndag, så gjorde en tidig kväll istället.
Söndag: Vi började nationaldagen i Storkyrkan där prinsessan Viktoria ska gifta sig med sin Daniel om några veckor. Sedan besökte vi slottet och där fanns det så mycket att se. Det var öppet hus så vi passade på att se festvåningen, högvaktsparad och fina kläder och rustningar i livrustkammaren. Ida blev dubbad till riddare, och heter nu mera "Durruddens Ida-Therese".
Vi hade så roligt att tiden bara försvann så besök på Gröna Lund får vänta tills nästa Stockholmsbesök. För fler gånger ska det väl bli, hoppas jag...

Det är trevligt att resa! Bäst var i alla fall enligt Ida att hon fått rå om mamma själv. Jag håller med henne, att få vara på mor-och dotter-semester är mysigt! Tågresan hem blev däremot lång...så påminn mig om att ta flyget istället nästa gång.

Mer bilder finns på fotobloggen- kolla gärna in dem också!

Mer jaktlycka

Publicerad 2010-06-02 21:30:31 i

Johans jaktlycka i Sydafrika håller i sig. Efter tre jaktdagar kan han summera med en gnu, tre vårtsvin och en red beast.. någonting. Han har även fått se noshörningar på nära håll! Låter spännade. Jag saknar min jägare, men är glad över att han har det bra och tycker om att han ringer och berättar hur det går.

Om

Min profilbild

Jeanette

Jeanytt är en blogg där släkt och vänner ska kunna följa med i mitt vardagsliv som heltidsarbetande tvåbarnmor.