jeanytt

Månadens recept

Publicerad 2009-01-29 11:34:06 i


Det är inte ofta jag bakar, men det händer. Här kommer ett recept på mörka filbröd som är dunderenkla, goda och nyttiga! De ska bakas dagen innan de ska ätas för de ska "vila" efter ungen.

Till två bröd behövs: 
7 dl vetemjöl
4 dl grahamsmjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
3 dl torkad frukt (jag brukar ta det som finns hemma men man kan t ex ha i i russin, torkade plommon, torkade aprikoser - om man blandar lite olika blir det godare tycker jag)  
1 dl nötter (mandel eller hasselnötter brukar jag använda)
1 liter filmjölk
1 1/2 tsk bikarbonat
2 dl mörk brödsirap

Du gör så här:
Sätt ungen på 175 grader
Blanda i hop allt i en bunke
Sätt bakplåtspapper i två 1,5 liters formar (avlånga)
Fyll dem med smet och pudra mjöl på bröden
Grädda långt ner i ugnen i cirka 1, 5 timmme (hellre längre än kortare tid annars kan de bli degiga)
Kolla med sticka när de är klara
Låt dem vila på galler inlindade i kökshandukar minst 5 timmar
 
Ät och njut!


OBS: Detta är mer ett "vuxenbröd" än barnbröd. Ida ratar det, men så gillar hon nästan bara mormors limpa eller Jannes bröd (vår kompis Janne är bagare och har bageriet Svensby bröd)

Kommentarer

Postat av: Marianne

Publicerad 2009-02-01 18:38:44

Jag har precis satt in en limpa med yoghurtbröd, snarlikt recept som ditt men kan ätas direkt.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jeanette

Jeanytt är en blogg där släkt och vänner ska kunna följa med i mitt vardagsliv som heltidsarbetande tvåbarnmor.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela